Jouni Seppänen ja Tero Huttunen – Scratch-peli

Scratch –ohjelmistolle pohjautuvassa työpajassa osallistujat tekevät pieniä pelejä ja tutustuvat siten ohjelmointilogiikan alkeisiin sekä erilaisen median tuottamiseen tai hyödyntämiseen. Työpajan tavoitteena on tutustuttaa osallistujat ohjelmointilogiikan alkeisiin sekä eri mediamuotojen hyödyntämiseen digitaalisten pelien tai animaatioiden tekemisen kautta. 

Labyrinttipelin työpöytänäkymä kehitysvaiheessa

Labyrinttipelin työpöytänäkymä kehitysvaiheessa

Scratch on MIT:n (Massachusetts Institute of Technology) Media Labin kehittämä ohjelmisto, jonka avulla voidaan tuottaa pelejä graafisessa käyttöliittymässä ilman aiempaa osaamista ohjelmoinnista.

Näin Jouni ja Tero kuvailevat pelien taidetta:

 Pelien tekemisessä taiteena pidetään useimmiten peligrafiikan, animaatioiden, musiikin, äänitehosteiden ja käsikirjoituksen tuottamista. Näiden taiteenlajien lisäksi taidetta voi olla pelisuunnittelu, joka sisältää kenttäsuunnittelua, hahmojen suunnittelua, pelimaailman ja sen yksityiskohtien suunnittelua ja pelin tuntuman ja tasapainon säätämistä. Pelisuunnittelun kautta voidaan saada aikaan erilaisia tunteita, muuttaa pelin vaikeusastetta ja muodostaa kokemusta hahmojen erilaisista ominaisuuksista. Pelisuunnittelu on kokonaisvaltainen prosessi, joka on itsessään luovaa ja nousee parhaissa peleissä taiteen tasolle.

Tero_Huttunen_Jouni_Seppanen

Tero Huttunen ja Jouni Seppänen

Tero Huttunen on yhteisöpedagogi (AMK) ja filosofian maisteri ja on järjestänyt aiemmin lasten ja nuorten työpajoja peliohjelmoinnista sekä robottiohjelmoinnista vuosina 2011-2014.

Jouni Seppänen on tekniikan tohtori ja toimii ohjelmistonkehittäjänä ZenRoboticsilla. Tero ja Jouni ovat vetäneet aiemminkin lapsille suunnattua Scracth-ohjelmointikerhoa Herttoniemen ala-asteella.

Kommentointi on suljettu.