Scratch -peli

Labyrinttipelin työpöytänäkymä kehitysvaiheessa

Labyrinttipelin työpöytänäkymä kehitysvaiheessa

Klikkaamalla kuvasta pääset kokeilemaan peliä

Mikä on Scratch?

Scratch on MIT:n (Massachusetts Institute of Technology) Media Labin kehittämä ohjelmisto, jonka avulla voidaan tuottaa pelejä graafisen käyttöliittymän avulla – ilman varsinaista  ohjelmointiosaamista.

Klikkaamalla kuvasta pääset kokeilemaan peliä

Miten paja etenee pääpiirteittäin?

  • Opettaja / ohjaaja luo tilin ja pelipohjan scratch-palveluun
  • Lapset luovat omat käyttäjätunnukset
  • Lapset menevät opettajan luomalle sivupohjalle ja aloittavat pelin toiminnallisuuksien luomisen
  • Päästyään kärryille toiminnallisuuksien muokkaamisesta, lapset voivat aloittaa myös ulkoasun ja efektien muokkaamisen / luomisen
  • Lopuksi pelit tallennetaan ja jaetaan kaikkien hyödynnettäviksi

Klikkaamalla kuvasta pääset kokeilemaan peliä

Remiksi -pajan ohjeita

Jouni Seppänen ja Tero Huttunen ovat laatineet   scratch-oppimiskokonaisuuteen seikkaperäiset opettajan ohjeet:

Scratch-tyopaja_opettajan-ohje-vrs2

Sekä lapsille suunnatun ohjepaketin:

Scratch-neuvoja

Lue myös Teron ja Jounin pajasuunnitelma ja miten työpaja sujui Kontulassa.

On-Off-On -ohje

On-Off-On -työpaja yhdistää ideointia ja aineistohakua netissä (online) savimuotoiluun ja valokuvaamiseen (offline) sekä lopullisen teoksen työstön ja julkaisun netissä (online). Anni Puolakka on laatinut monivaiheisesta prosessista yksityiskohtaisen ohjeen:

1. Valitse kiinnostavia olentoja ja paikkoja.
2. Etsi olennoista ja paikoista kuvia netistä.
3. Muovaile kuvien pohjalta oma olento ja suunnittele sille paikka.
4. Maalaa olento ja esineet, viimeistele lavasteet.
5. Kuvaa olento sekä tekemääsi taustaa että yksiväristä taustaa vasten.
6. Siirrä kuvat koneelle ja muokkaa niitä kuvankäsittelyohjelmalla.
7. Asettele ensimmäisen vaiheen listat, tulosteet, veistokset ja niiden taustat kollaaseiksi näyttelytilaan ja esitä työ myös nettigalleriassa.

Lataa pajaopastus lisäohjeineen ja kuvineen täältä!

Lue myös Annin pajakonsepti ja miten työpaja sujui Pitäjämäen ala-asteella.

Nemo-Super BOSSLumnijen norsutyö