Remix-kollaasit ja animaatiot

Remix-kollaasit ja animaatiot -oppimiskokonaisuuteen liittyvät seuraavat harjoitteet:
 

CC-kuvahaku Flickristä

Kuvankäsittely

Gif-animaatio

Lue myös Maria Candian pajaidea ja miten työpaja sujui Kallion ala-asteella.

kissakotkaPetteri

On-Off-On -ohje

On-Off-On -työpaja yhdistää ideointia ja aineistohakua netissä (online) savimuotoiluun ja valokuvaamiseen (offline) sekä lopullisen teoksen työstön ja julkaisun netissä (online). Anni Puolakka on laatinut monivaiheisesta prosessista yksityiskohtaisen ohjeen:

1. Valitse kiinnostavia olentoja ja paikkoja.
2. Etsi olennoista ja paikoista kuvia netistä.
3. Muovaile kuvien pohjalta oma olento ja suunnittele sille paikka.
4. Maalaa olento ja esineet, viimeistele lavasteet.
5. Kuvaa olento sekä tekemääsi taustaa että yksiväristä taustaa vasten.
6. Siirrä kuvat koneelle ja muokkaa niitä kuvankäsittelyohjelmalla.
7. Asettele ensimmäisen vaiheen listat, tulosteet, veistokset ja niiden taustat kollaaseiksi näyttelytilaan ja esitä työ myös nettigalleriassa.

Lataa pajaopastus lisäohjeineen ja kuvineen täältä!

Lue myös Annin pajakonsepti ja miten työpaja sujui Pitäjämäen ala-asteella.

Nemo-Super BOSSLumnijen norsutyö

On Off On -työpaja Pitäjämäellä

Kuvahaun tuloksia.

On Off On -työpaja, Pitäjänmäen ala-aste 4 -luokka 4.-19.5.2015

On Off On -työpajassa Anni Puolakka tutustutti lapsia siihen, miten verkko ja digitaalisen kulttuurin mahdollisuudet muokkaavat ajatteluamme. Nettiä ja ”kädet savessa” työskentelyä yhdistävän pajan kesto oli kolme kaksoistuntia (3 x 90min). Lapset ohjattiin työpajan läpi tehtäväpolkua, jossa keskityttiin yhteen osatehtävään kerrallaan ja monia työvaiheita sisältänyt prosessi pysyi ohjaajan hallussa.

Työpajan kulku

Ensimmäisellä tunnilla oppilaat ohjattiin ideoimaan mindmap-tekniikalla otuksia ja erilaisia maailmoja. Syntyneiden ideoiden pohjalta lapset tekivät verkossa kuvahakuja, joiden tuloksia he käyttivät omien veistosten pohjaideana. Teknisten haasteiden takia prosessi ei sujunut tarvittavan nopeasti kaikilla lapsilla (varattu 90 minuuttia aikaa) ja osan savityöt jätettiin märkinä odottamaan jatkotyöstöä seuraavaan kertaan.

Taustojen askartelua.

Toisella kerralla lapset maalasivat savihahmojaan ja rakensivat kollaasin tulostamistaan ideakuvista ja askartelutarvikkeista. Tämän päivän päätteeksi hahmot kuvattiin niitä varten rakennetuissa kollaasi-taustoissa kolmannen kerran digitaalista työstämistä varten.

Kolmannella kerralla lapset työstivät teoskuviaan Sumopaintilla. Tässä vaiheessa lapsilla oli taiteelliset vapaudet rakentaa kuvista vaikka kokonaan uusia kuvia ja maailmoja. Osa käytti kuvankäsittelyn lukuisia mahdollisuuksia hyödykseen, osalle riitti esimerkiksi oman valokuvan digitaalinen kehystäminen.

Valmis, näytteille asetettu teos.

Lopulliset digitaaliset teokset tulostettiin ja vietiin koulun ruokalan näyttelytilaan esiteltäväksi koko koululle. Samaan tilaan laitettiin esille myös oppilaiden työskentelyprosessin aikaisempia vaiheita, joissa aikaisempi ajattelu ja teosten prosessimaisuus tulivat esille.

Kokemuksia ja opittua

”Prosessitaiteellinen” työpaja havainnollisti, miten ajatuksemme ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa ympäristömme kanssa – ympäristön jonka saumattomaksi osaksi netti on kasvanut. Märän saven ja koulujen jähmeän tietotekniikkaympäristön välillä tasapainotteleva paja oli varsin kokeellinen, mutta synnytti hienoja tuloksia. Anni Puolakan mielestä

Pajan kulussa merkityksellistä ja toimivaa oli samojen aiheiden ja kuvien kuljettaminen välineestä ja työympäristöstä toiseen. Prosessin aikana monet kuvat muuttuivat radikaalisti, kun ne vietiin askartelupöydältä digitaaliseen tilaan… Tulokset olivat kiehtovia ja oppilaat tuntuivat olevan niistä ylpeitä. Työpajassa syntyi monia toisistaan poikkeavia, visuaalisia maailmoja, joissa näkyi oppilaiden henkilökohtaiset otteet ja persoonat.

-> Oppimateriaali: On-Off-On -ohje

sofia-mustekalat1 Sampo- Pärinät Nemo-Super BOSS Lumnijen norsutyö aatos_lihansyjä eino3 Fiia-yksisarvinen tomi-mörkö PINJA-HÄMIS kelly mariella-lisko-robotti matilda-Tähtisade oskari_mörkö2 Jesper Bänäz_hämähäkki

 

Remix-kollaasit -työpaja Kalliossa

Remix-kollaasipaja, Kallion ala-asteen 6K-luokka 13.-21.4.2015

 

Auringonkukka Viivi ja Jade
Kuvaa klikkaamalla näet animaation

Maria Candia ja kuvahaun sekä -muokkauksen ohjeita

Googlen kuvahaun tulosjoukko

Kissakotka Petteri
Kuvaa klikkaamalla näet animaation

MagicVideo
Kuvaa klikkaamalla näet animaation

Trollihylje – Arttu ja
Kuvaa klikkaamalla näet animaation

Omput
Kuvaa klikkaamalla näet animaation

Näkymä gif-makerista

Maria Candia opasti Remix kollaasit -työpajassa kuvien uusiokäyttöön remix-animaation keinoin. Työpajan kesto oli kolme 90-minuuttista oppituntia.

Työpajan kulku

Kuvien käytön tekijänoikeuksiin tutustuttiin jo intro-tunnilla 13.4. Creative Commons –kuvahaku tehtävän muodossa. Oppilaat tallensivat koulun kovalevylle itselleen CC-lisensoituja kuvia itseään kiinnostavista aiheista. Ohjeeksi annettiin, että kuvan tallennusvaiheessa pitää tiedostonimeen merkitä alkuperäisen kuvan jakaneen tekijän lisenssi ja nimi. Kuvan tiedostonimi saattoi siis näyttää vaikka tällaiselta: metsamaisema_ville_rantanen_CC-BY-NC.jpg

Seuraavalla työpajatunnilla päästiin suoraan käsiksi tehtävään, kun jokaisella oli tallennettuna koneelleen hahmoja ja maisemakuvia, joiden lisenssit sallivat niiden käytön. Kuvat tuotiin Sumopaint-ohjelman pilveen työstettäväksi. Oppilaille annettiin ohjeeksi työstää jokaista kuvan osaa omalla kerroksella/layerilla, ja he leikkasivat ja liimasivat kuvia näytöllä parityönä. Ensimmäisen muokkaustunnin lopuksi kuvat tallennettiin .sumo-tiedostomuodossa koulun kovalevyille oppilaiden omiin kansioihin.

Toisella varsinaisella työpajatunnilla kuvat siirrettiin taas pilvipalvelimelle työstettäväksi. Tällä kertaa rakennettiin animaatiovaikutelmaa tallentamalla kuvista versioista joiden välillä oli tapahtunut liike tai muu muutos. Yhdessä kuvassa pyöri silmät, toisessa heiluivat siivet. Kuvat tallennettiin takaisin koulun kovalevylle.

Tämän jälkeen kuvat  siirrettiin varsinaiseen gif -animaatio-ohjelmaan animaation tapahtumien järjestyksessä. Animaatio-ohjelmasta kuvat tallennettiin taas koulun koneille. Lopuksi gif-animaatiot kerättiin yhdelle ulkoiselle kovalevylle ja katsottiin yhdessä luokan datataululta. Jokainen sai vuorollaan esitellä hieman fantasiamaailmaansa ja jokaisesta kuvasta voi hyvin sanoa, että niissä oli yhdistelmä kokeilemisen iloa ja onnistumisen riemua.

Kokemuksia ja opittua

Eri työvaiheissa sattui kaikenlaisia havereita kuvien työstämisen kanssa. Sumopaint-ohjelman ilmaiskäyttöversiossa ei valitettavasti voi olla kuin kuusi kerrosta, joten tämä rajoitti osan lasten luovuutta. Oikeissa tiedostomuodoissa tallentaminen omalle koneelle tuotti myös haasteita, koska osa lapsista on niin nopeita ja kokeilevia, että eivät jaksa kuunnella pitkiä ohjeita. Toisaalta kerran pieleen tallennettua tehty tuplatyö tuotti varmasti kantapään kautta oppimista, jolla oikea prosessi löytyi.

Vaikka Maria työpajan aluksi esitteli työskentelytapojaan ja näytti koko prosessin tiiviisti, vaikutti siltä, että lopullinen tavoite jäi osalle epäselväksi. Heille oli helpompaa noudattaa ohjeita vaihe vaiheelta ja jättää oma kokeileminen välistä.  Samalla he kulkivat mukana hieman ”sokkoina”, mutta kun valmiit animaatiot saatiin lopulta kaikkien nähtäville, olivat kaikki ilmeisen ylpeitä omista harjoitteistaan. Tuloksista innostuivat myös luokan opettaja ja pajan vetänyt taiteilija:

Olin ajatellut, että ehditään kaikki ainakin yhdessä tehdä yksi still-kuvakollaasi per ryhmä, mutta kävikin niin, että KAIKKI saivat valmiiksi myös gif-animaation, jonka oli tarkoitus olla lisätehtävänä nopeimmille!

->Oppimateriaali: Remix-kollaasit ja animaatiot

Maria Candia – Remix-kollaasit

Robin_Hood_olio_Maria_Candia
Maria Candian Remiksi-työpajassa tehdään leikkimielinen kollaasi internetistä löytyvistä kuva-aineistoista. Tavoitteena on luova kierrättäminen omaan itseilmaisuun. Pajaan liittyy keskustelu kuviin liittyvistä tekijänoikeuksista ja se johdattaa lapset netin remix-kulttuuriin ja creative commons -aineistoihin.

 

Pajan tavoitteista Maria kertoo:

Internet, kuten muukin kulttuuri syntyy kaikkien muokkaamana: jokainen seisoo aikaisempien tekijöiden harteilla. Lasten on hyvä tiedostaa, että he kuuluvat ensimmäisiin sukupolviin, joilla ylipäätään on internet käytössään, ja että se miten he käyttävät sitä, ja mitä he uskovat siitä, vaikuttaa myös siihen millainen se on.

Maria CandiaMaria Candia ammentaa ideoita, tietoa ja materiaalia internetistä niin taiteensa kuin työnsäkin puitteissa. Animaatioiden tekemistä rakastava Maria on toiminut monta vuotta helsinkiläisen M2HZ-yhteisötelevision parissa ja osallistunut mm. lasten animaatiopajojen ohjaamiseen. Hän on myös kirjailija, joka julkaisee science fictionia Megatron Braineaterin nimellä.