Scratch -peli

Labyrinttipelin työpöytänäkymä kehitysvaiheessa

Labyrinttipelin työpöytänäkymä kehitysvaiheessa

Klikkaamalla kuvasta pääset kokeilemaan peliä

Mikä on Scratch?

Scratch on MIT:n (Massachusetts Institute of Technology) Media Labin kehittämä ohjelmisto, jonka avulla voidaan tuottaa pelejä graafisen käyttöliittymän avulla – ilman varsinaista  ohjelmointiosaamista.

Klikkaamalla kuvasta pääset kokeilemaan peliä

Miten paja etenee pääpiirteittäin?

  • Opettaja / ohjaaja luo tilin ja pelipohjan scratch-palveluun
  • Lapset luovat omat käyttäjätunnukset
  • Lapset menevät opettajan luomalle sivupohjalle ja aloittavat pelin toiminnallisuuksien luomisen
  • Päästyään kärryille toiminnallisuuksien muokkaamisesta, lapset voivat aloittaa myös ulkoasun ja efektien muokkaamisen / luomisen
  • Lopuksi pelit tallennetaan ja jaetaan kaikkien hyödynnettäviksi

Klikkaamalla kuvasta pääset kokeilemaan peliä

Remiksi -pajan ohjeita

Jouni Seppänen ja Tero Huttunen ovat laatineet   scratch-oppimiskokonaisuuteen seikkaperäiset opettajan ohjeet:

Scratch-tyopaja_opettajan-ohje-vrs2

Sekä lapsille suunnatun ohjepaketin:

Scratch-neuvoja

Lue myös Teron ja Jounin pajasuunnitelma ja miten työpaja sujui Kontulassa.